هیئت انصارالمهدی(عج) روستای اسماعیل قنبر
10:22
151
تقواي مهدوي(عج)





خداوند در قرآن می فرماید:(وَسارِعُوا اِلی مَغفِرَةٍ مِن رَبِّکُم وَ جَنَّةٍ عَرضُها السَماواتُ وُ أَلارضُ أُعِدَت لِلمُتَّقین) بشتابید بسوی مغفرت پروردگار خود و بسوی بهشتی که پهنای آن همه آسمانها و زمین را فراگرفته و مهیا برای پرهیزگاران است[1].این کدام بهشت است که تمام آسمانها و زمین را فراگرفته ؟آیا این بهشت،بهشت برزخی است که بعد از مرگ انسانهای مؤمن به آنجا برده می شوند ؟و یا مربوط به بهشتهایی است که بعذ از قیامت بر پا می شود ؟
آیا غیر از این دو بهشت ، بهشت دیگری نیز وجود دارد ؟
چرا این بهشت را خداوند به متقین وعده می دهد ؟
و اصلاً متقین چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند؟
 آیا به صرف نگاه نکردن به نامحرم و رعایت کردن حجاب ما مستحق بهشت می باشیم ؟
 و دیگر لازم نیست دستورات دیگر خداوند را رعایت کنیم ؟
 اینها سؤالاتی است که در این آیه قرآن ذهن ما را به خود مشغول کرده  و برای رسیدن به جواب آنها لازم است در ابتدا بهشت مد نظر خداوند را پیدا کنیم.اگر این بهشت ،بهشت برزخی باشد،یعنی انسانها بعد از مرگشان به آنجا برده شوند در این صورت از این آیه باید اینطور نتیجه بگیریم که خداوند می خواهد بفرماید :زودتر بمیرید و با سرعت گرفتن در مرگ ،به سمت بهشتی که مد نظر است بروید و این نتیجه عاقلانه نیست .
از طرفی بیان شد که این بهشت ،در محدوده تمام آسمانها و زمین بر پا می شود. یعنی همه جا بهشت است و حال آنکه در برزخ همه جای آن بهشت گونه نیست . هر کدام از انسانها متناسب با اعمال خود درون بهشت و جهنم زندگی می کنند در نتیجه این بهشت ، بهشت برزخی نمی تواند باشد. اما اگر منظور خداوند بهشتهای بعد از قیامت است، در آنجا دیگر آسمانها وزمینی وجود ندارد[2] ، مدتها قبل همه آنها نابود شدند در حالی که این بهشت در محدوده تمام آسمانها و زمین بر پا می شود . در نتیجه این بهشت ، نه برزخی است و نه مربوط به بعد از قیامت ؛ بلکه تنها جایی که باقی می ماند بعد از ظهور است یعنی جَنَّةٍ عَرضُها السَماواتُ وَ أَلاَرضُ باید مربوط به سرزمین بعد از ظهور باشد و نمی تواند مربوط به زمانهای قبل و یا بعد از آن باشد.هنگام ظهور مهدی (عج) ابلیس و شیاطین و تمام بدان در جنگهای میان حق و باطل توسط ایشان کشته می شوند [3]و دیگر اثری از بدی باقی نمی ماند [4].دولت ابلیس لعین به پایان می رسد و نوبت به حکومت اهل بیت (ع) می شود[5] .در آن زمان زمین به نور پروردگارش روشن می شود و مردم از روشنایی خورشید بی نیاز می شوند و شب وروز یکسان می گردد و ظلنت و تاریکی از بین می رود . عمر انسانها بسیار طولانی می شود .[6]و همگی برخوردار از نعماتی می شوند که احدی به مثل آنها را ندیده[7]،آسمان،بارانش،درختان میوههایش،و زمین گیاهانش را رو می کند و برای اهل زمین خود را زینت می دهد و خداوند به تمام افراد آنقدر وسعت رزق عطا می کند تا مردم غنی شوند و امام زمان (عج) می فرمایند: بخورید: گوارا باد بر شما، بخاطر آنچه که در روزهای محرومیت انجام دادید[8]. در آن زمان رفتار امام (ع) با یارانش، رفتار پادشاه و رعیت و یا رفتار امام با مأموم نیست بلکه بسیار مهربانانه و رفاقتی می باشد[9].همگی در چنین فضای بهشت گونه ای زندگی می کنند فلذا خداونی لفظ جَنَة را برای آنجا بکارمی برد.و در این آیه انسانها را دعوت به سرعت گرفتن به سمت بهشت ظهور می کند و در انتها می فرماید این سرزمین برای متقین مهیاست .چرا خداوند متقین را دعوت به سرزمین ظهور می کند؟
این افراد چه ارتباطی با امام زمان(عج) دارد؟
خداوند در قرآن وقتی متقین را معرفی می کند می فرماید:
ایشاناَلَذینَ یؤمِنونَبِالغَیب[10] هستند.ایمان به غیب دارند . ودر حدیث آمده اَلغَیب فَهُوَ حُجَة[11].منظور از غیب،امام زمان (عج)است. این متقین ، امام زمان (عج) را می شناسند و در حالی که هنوز امام خویش را ندیدند به ایشان ایمان دارند و این یکی از بهترین ویژگیهای شیعیان در زمان غیبت امام زمان (عج) می باشد ،که حضرت رسول الله (ص)به این موضوع بسیار مباحات می کردند و می فرمودند من برای رؤیت برادرانم در آخرالزمان بسار اشتیاق دارم [12].ایمان این افراد تا حد تقوا بروز کرده ،نه صرفاً تا حد تصدیق به قلب و یا اقرار به لسان بلکه تا حد عمل به ارکان ظاهر شده[13] ،یعنی ایشان ولایت امام زمان (عج)را در قلب و در کلام قبول دارند و این ایمان را در غالب تقواهای مختلف از خودشان بروز می دهند از جمله :
 1.تقوای دنیایی
 2.تقوای برزخی
 3. تقوای روحی
 4. تقوای ایمانی
 
1.متقین در دنیا به وظایف شرعی خود بسیار مقید هستند و علاوه بر ظاهر گناه که به لحاظ تقوایشان از آن دوری می کنند از باطن گناه (فکر به گناه) نیز خود را دور نگه می دارند [14]،به طور مثال : نه تنها به نا محرم نگاه نمی کنند حتی اجازه نمی دهند فکر به نا محرم در ذهنشان بیاید.
2.علاوه بر رعایت کردن شرعیات و تقوای فکر آنها مراقب چهره برزخی صفات و اخلاقشان نیز هستند ،سعی می کنند در اخلاق و صفات خود را اشبه به مولایشان بکنند[15]،و به جزء آن چیز دیگری را در وجودشان راه ندهند یعنی اخلاقشان را اخلاق مهدی (عج) و صفاتشان را صفات مهدی (عج) قرار می دهند.
3.روحیاتشان راآن طور قرارمی دهند به طور مثال خداوند فرموده :
وَمَن یُعَظِم شَعائِراللهِ فَإنَها مِن تَقوَی اَلقُلُوب)[16]منظور تقوای روحی است .یعنی در روحیات شما این باشد که وقتی به حجرالاسود می رسید نگویید که این چیست ؟ خب سنگ است دیگر ! بزرگ بشمارید ،عظیم بشمارید ، می شنوی خانه کعبه می گویید .خب آنهم یک خانه است مثل خانه های دیگر ! نه نزد شما بزرگ شمرده بشود ،وقتی به صفا و مروه[17] می رسید می خواهی سعی بین صفا و مروه انجام بدهی ، نگویی که خب این دو تا کوه است مثل کوه های دیگر ، اینهمه کوه بود ، حالا خدا چون اینها نزدیک مکه بوده ،گفته بین این
دو تا کوه بدوید! نه ابن طور برداشت نکن ،بزرگ بشمار مقدس بدار.خب این آیه بر ولایت امیر المؤمنین (ع)هم تعبیر شده ،آن جنبه اش را هم بزرگ بشمارید ، کوچک نشمارید ، روحیه مان این باشد شعائر الله را بزرگ بشماریم . این یکی از روحیاتی است که خدا دوست دارد هر کسی این روحیات را در خودش تقویت کند او تقوای قلب دارد.از جمله کسانی که این روحیه را در وجودشان مراقبت می کنند متقین هستند فلذا خداوند می فرمایند یحب المتقین. [18] کسی که اهل بیت (ع) را هم ردیف صحا به بداند حتی اگر تقوای پایین تر را هم به تمام و کمال داشته باشد، او تقوای قلب ندارد . خیلی از شیعیان به این درد مبتلا هستند . علی اینطور گفت . علی کیست !می گوید خب امام اول است دیگر ! یگو امیر المؤمنین علی ابن ابی طالب (ع) چرا اینقدر ساده داری صحبت می کنید .شما دارید نام یکی از شعائر الله را به کار می برید که خداوند اینقدر تأکید فرموده بزرگ بدارید و احترام بگذارید .فلذا کلاممان را اصلاح کنیم و اهل بیت (ع) را هم در کلام و هم در قلبمان ، احترام بگذاریم و بزرگ بشماریم.4.فراتر از این تقواها تقوای ایمانی است که از طریق وحی به دست ما می رسیده که به چه موضوعاتی باید ایمان داشته باشیم ؟در قرآن آمده (یَکفُرُ بِالطاغُوت)و(یؤمِنُ بِالله)[19]باشید و علاوه بر این ،موضوعات دیگری نیز مطرح شده که باید به آنها ایمان بیاوریم.از جمله :رسولان ،غیب،یوم الاخر،ملائک،کتاب، نبیین[20] ،متقیین به تمامی این معقولات ایمان دارند و بعد از این ایمان خداوند ایشان را اینگونه وصف می کند:آنها کسانی هستند که ،اتی المال ،اقامه صلوة،اتی زکوة،وفای بعهد،صابرین فی البأساءوالضراء هستند ،امر به معروف ، نهی از منکر،و نهایتاً یسارعون فی الخیرات[21] می باشند. بله این افراد با این همه صفات و ویژگی کسانی نیستند جزء شیعیان واقعی حضرت امیر (ع)[22] که ولایت اهل بیت (ع) را قبول دارند و دنبال بر پایی ظهور ایشان هستند .اما اینگونه نیست که خداوند فقط متقیین را دعوت به ولایت بکند نه این امر به ولایت یک امر عمومی است.در حدیث آمده هیچ چیز به اندازه ولایت تاکید نشده[23] . و حتی خداوند قرآن را نازل کرد تا تمامی انسانها با خواندن و عمل کردن به آیات آن متوجه اهل بیت (ع) شوند(ما اَنزَلنا عَلَیکَ اَلقُرانَ لِتَشقیالا تَذکِرة)[24]ما این قرآن را نازل کردیم فقط برای تذکره ،در حدیث آمده منظور از تذکره ، ولایت حضرت امیر (ع) می باشد[25].و گفته شده هیچ عملی از شما پذیرفته نمی باشد مگر عمل کسی که بر ولایت باشد[26].با این همه تاکیدی که بر ولایت اهل بیت (ع) شده باز بسیاری از انسانها هستند که ولایت ایشان را قبول ندارند ، ولی در آخرالزمان خداوند انسانها را درون صحنه هایی قرار می دهد که همه مجبور می شوند به ولایت اهل بیت (ع) ایمان بیاورند. اگر ایمان بیاورند از بلا های آخر الزمان در امان هستند و در غیر این صورت از فتنه ها رهایی ندارند .در قرآن امد(سَیَنجَبِها اَلاتقی[27]) فقط متقیینی که بر ولایت هستند از حوادث آخر الزمان دور می باشند[28] .از این جهت است که حضرت امیر (ع) مردم را بسیار دعوت به تقوا می کردند . که ای انسانها تقوا داشته باشید ، چرا که تقوا همچون سپر است [29]در مقابل فتنه های آخر الزمان.ان شاءالله خداوند ما را از بهترین متقین قرار دهد ، از کامل ترین ،جامعترین وعالی ترین آنها و توفیق عطا کند که با تمام وجودمان با تمام تقوایمان دنبال بر پایی ظهور امام زمان (عج) باشیم  ودر پایان از خداوند بزرگ می خواهم که ظهور مولایمان را هر چه زود تر تعجیل بفرماید.

______________________________________
.[1] سوره آل عمران ،آیه 123
[2] .الف :(یَّومَ تُبَدِلُ الارضُ غَیر َ اَلاَرض وَ اَلسماواتُ وَ بَرَزُو اللهِ الواحِدُ القَّهار) روزی که زمین را بغیر این زمین مبدل کنند و هم آسمانها را و تمام خلق در پیشگاه حکم خدای یکتای قادر قاهر حاضر شوند.سوره ابراهیم ،آیه 48.ب :(وَّ حُمِلَت الرضَ وَ الجِبالُ فَدُ کَّتا دَکَّةً واحِدَة* فَیَومَئِذٍ وَّ قَعَتِ الواقِعَةُ* وَانشَقَّتِ السَّماءُ فَهیَ یَؤمَئذٍ وّاهِیَةً*) و زین و کوهها را برگیرند و یک مرتبه همه را خرد و متلاشی سازد * آن گاه روز موعود آن واقعه بزرگ قیامت واقع گردد*و بنای مستحکم آسمان آن روز سست شود و سخت در هم شکافد *سوره حاقه آیات 14تا16
[3].و فی کتاب ملاحم (یذبح المهدی ابلیس و یموت کل شیطان ) از کتاب ملاحم از معصوم (ع) نقل است که می فرماید: مهدی(عج)ابلیس را گردن می زند و همه شیاطین می میرند .صراط المستقیم ج 2 ،ص 261.
[4] .ابی بصیر قال قال ابو عبدالله (ع) فی قول الله عزوجل هُوَ اَلَذی أَرسَلَ رَسُولَه بالهُدی وَ دِن الحَّق لِیُظهِرَ عَلی الدِّینِ کُلِّه وَ لَو کَرِهَ المُشرِکُونَ فقال :والله ما نزل تأویلها بعد و لا ینزل تأویلها حتی یخرج القائم (ع)فاذا خرج القائم (ع) لم یبق کافر بالله العظیم و لا مشرک بالامام ال کره خروجه حتی أن لو کان کافرالو مشرکا فی بطن صخرة لقالت یا مؤمن فی بطنی کافر فاکسرنی و اقتلهامام صادق(ع)درباره کلام خداوند فرمودند،قسم بخدا تأویل این آیه بعد از نزولش نیامده و تأویلش نازل نمی شود تا هنگامیکه قائم (ع) خارج شود .پس هنگامیکه قائم (عج) خروج کند .هیچ کافر به خداوند بزرگ و نه هیچ مشرکی به امام باقی نمی ماند ، مگر آنکه از خروج ایشان کراهت داشته باشد . تا آنجا که اگرمشرکی در داخل سنگ بزرگی پنهان شود ، آن سنگ بگوید : ای مؤمن ! کافری در اینجا است مرا بشکن و او را بکش .کمال الدین ج 2 ، ص 670.بحار الانوار ج 52، ص 324.ج 51، ص60.
[5] .عن زرارة عن ابی عبدالله (ع) فی قول الله (وَ تِلکَالأیامُ نَداوَلُها بَینَ اَلنَّاس)قال ما زال قد خلق الله آدم دوله الله ودوله ابلیس فاین دوله الله اما هو الا قائم واحد امام صادق (ع) درباره آیه فرمودند : از وقت خلقت آدم تا این زمان دولتی برای خدا و دولتی برای ابلیس است . پس کو دولت خدا ؟ بدانید دولت خدا تنها در زمان قائم (عج)است.
[6].مفضل بن عمر قال سمعت ابا عبد الله یقول: ان قائمنا اذا قام اشرقت الارض بنورربها و استغنی العباد عن ضوء الشمس و صار الیل والنهار واحد وذهبت الظلمة و عاش الرجل فی زمانه ألف سنة یولد له فی کل سنة غلام لا یولد جاریةو یکسوه الثوب فیطول علیه کلما طال و بتلون علیه أی لون شاء .امام صادق(ع) فرمودند:همانا قائم ما (عج) هنگامیکه قیام کند. زمین به نور پروردگار روشن می شود ومردم از روشنایی خورشید بی نیاز می شوند، و شب و روز یکسان می گردد و ظلمت و تاریکی از بین می رود و یک مرد در زمان خود هزار سال زندگی می کند در حالیکه همه در هر سال بچه ای بدنیا بیاورد که تا آن موقع بدنیا نیاورده باشد و لباس به تن او درست آید و با رشد طول قامتش اندازه باشد بطوریکه هر اندازه قد بکشد، لباس هم به اندازه او می شود و هر رنگی که بخواهد به همان رنگ در آید. دلائل الامامه ج 241،ص 260/معجم احادیث امام مهدی (عج) ج5،ص379.
[7] .ابی سعید الخدری قال قال رسول الله (ص)،حدث یکون فی امتی المهدی ....وتنعم امتی فیها نعمة لم یتنعموا مثلها قط یرسل الله السماء علیهم مدرار فلا تؤخر الأرض شیئا من النبات و المأکول و سیقوم الرجل فیقول یا مهدی اعطنی فیقول خذ .رسول الله (ص)فرمودند: در امت مهدی من حادثه ای نو واقع می شود ... ودر آن هنگام امت من برخوردار از نعماتی می شوند که احدی به مثل آنها متنعم نگردیده.پس خداوند از آسمان بر آنها بسیار باران می فرستد و همه خوردنی ها و گیاهان از آن بیرون میآیند. و شخص بر می خیزد و می گوید ای مهدی (از این نعمتها ) به من عطا کن وایشان می فرماید بگیر (و استفاده کن).
[8] .خطبةلأمیر المؤمنین (ع) تسمی المخزون ...فتستبشرالأرض بالعدل و تعطی السماء قطرها و الشجر ثمرها و الأرض نباتها و تتزین لأهلها و تأمن الوحوش حتی توقعی فی طزق الأرض کأنعامهم و یقذف فی قلوب المؤمنین العلم نلا یحتاج مؤمن الی ما عند اخیه من علم فیومئذ تأویل هذه الایة یغن الله کلا من سعته و تخرج لهم الرض کنوزها و یقول القائم کلوا هنیئاً بما أسلَفتُم فی الأیَّام الخالیه .امیر المؤمنین (ع) فرمودند.... زمین را به عدل بشارت می دهد و آسمان ،بارانش و درختان ،میوههایش وزمین،گیاهانش را رو می کند و برای اهل زمین خود را زینت می دهد و حیوانات وحشی مانند چهار پایان در زمین می چرخند و علم در قلبهای مؤمنین قرار داده می شود ،هیچ مؤمنی به علمی که نزد برادرانش است نیازمند نمی شود و آن روز تأویل این آیه (یُغنِ اللهُ کُلًّا مِن سَعَتِه )است و زمین گنجهایش را به آنها می نمایاند و قائم (عج) می فرمایند : بخورید،گوارا باد بر شما ، بخاطر آنچه در روزهای محرومیت انجام دادید.مختصر بصائر الدرجات ص519/بحار الأنوار ج53،ص86.
[9].و عن الباقر (ع) : المراد بالنبیین المصطفی و بالصدیقین المرتضی و بالشهداء الحسن و الحسین (ع)و بالصالحین تسعة من اولاد الحسین (ع)، و حسن اولئک رفیقا المهدی (عج)/و حسن اولئک رفیقا یعنی فی الجنة.از امام باقر (ع) در مورد این آیه نقل است که فرمودند : مقصود از النبیین ،مصطفی رسول الله (ص) و منظور از الصدیقین ، مرتضی (امیر المومنین) و منظور از الشهداء حسن (ع)و حسین(ع)و از الصالحین ،نُه نفر از فرزندان حسین (ع)و منظور از حسن اولئک رفیقاً مهدی(عج)است و گفته شده که امام زمان (عج) در بهشت ظهور با یارانشان رفاقتی رفتار میکند .سوره النساء، آیه 69،مناقب ج81،ص283/بحارالانوارج23،ص337/بحارالانوارج35،ص390.
[10] .سوره بقره ،آیه 3.
[11] .بحارالانوار ج52،ص124.
[12] .عن ابی الجارود عن ابی بصیر عن ابی جعفر (ع)قال قال رسول الله (ص)ذات یوم و عنده جماعة من اصحابه اللهم لقنی اخوانی مرتین فقال من حوله من اصحابه أما نحن اخوانک یا رسول الله (ص)فقال لا أنکم اصحابی وإخوانی قوم من آخر الزمان آمنوا بی و لم یرونی لقد عرفتیهم الله بأسمائهم و اسماء آبائهم من قبل ان یخرجهم من أصلاب آبائهم وأرحام أمهاتهم لأحدهم اشد بقیة علی دینه من خرط القتاء فی الیلة الظلماء او کالقابض علی حجر الغضا أولئک مصابیح الدجی ینجیهم الله من کل فتنتة غبراء مظلمة.امام باقر (ع)فرمودند: که رسول الله فرمودند:روزی که جماعتی از اصحاب ایشان نزد حضرت بودند –خداوند!لقاء و دیدار برادرانم را نصیبم گردان دوبار فرمودند .پس یکی از اصحاب آن حضرت که در اطراف ایشان بود عرض کرد : یا رسول الله (ص) آیا ما برادران شما نیستیم؟ پس حضرت فرمودند :نه،همانا شما اصحاب من هستید .وبرادران من ،قومی از آخرالزمان هستند که به من ایمان می آورند در حالی که مرا ندیده اند .به تحقیق که خداوند آنها را به اسمها یشان و اسامی پدرانشان به من معرفی نموده پیش از آنکه از اصلاب (پشتهای ) پدرانشان و ارحام مادرانشان خارج شوند .هر کدام از آنها آنچنان هستند که از دست کشیدن گیاه خاردار در ظلمت شب یا کسی که سنکی آتشین در دست بگیرد ، در نگه داری از دینشان محکم ترند .آنها چراغهای راهنما هستند که خداوند ،از هر فتنه غبار آلود تاریک نجاتشان می دهد. بصائر الدرجات ص84،بحارالانوار ج52،ص123
.[13] .ایمان :تصدیق به قلب ،اقرار به زبان وعمل به ارکان است.
[14] .(وَ ذَروا ظاهِرَ اَلاِثم وَ باطِنَهُ إنَّ اَلَذینَ یَکسِبُونَ الإثمَ سَیُجزَونَ بِما کانوا یَقتَرِفُونَ )هر گناه و عمل زشت را در ظاهر و باطن ترک کنید محققّا هر کس کسب گناه کند بزودی به کیفر آن خواهد رسید.سوره انعام ،آیه 120.
 [15] .عن حسین بن علی (ع):اشباهُ الناس فهم شیعتنا و هم موالینا وهم منا.شبیه ترین مردم به ما شیعیان ما هستند و مولای ایشان ما هستیم و ایشان از ما هستند وبه ما شبیه اند.روضة من الکافی ج8،ص244.
[16] .سوره حج آیه 32.
[17] .سوره بقره آیه 158
[18] .سوره آل عمران ،آیه 76،سوره توبه،آیه 4.
[19] .سوره بقره 256.
[20] .سوره بقره 177.
[21] .سوره آل عمران ،آیه114.
[22] .امام صادق در مورد سوره بقره آیات 2تا3 فرمودند:المتقون شیعة علی (ع).متقین شیعیان حضرت علی (ع) هستند.کمال الدین ج1 ص18،بحارالانوارج51،ص52.
[23] .عن ابی جعفر (ع) قال: بُنیَ الإسلامُ عشلشی خَمسٍ:عَلَی الصَلاة، الزَّکاة وَ الصَّوِم وَ الحَجِّ وَ اَلوِلایَة>وَ لَم یُنادَ بِشی ءٍ کَما نُودی بُالوِلایَة.امام باقر (ع) فرمودند : اسلام .بر چیز بنا شده است ، بر نماز و زکات و روزه وحج وولایت ، و به هیچ چیز به اندازه ولایت تاکید نشده ، اصول کافی ج2،ص18.
[24] .سوره طه آیات 1تا2.
[25] .إنَ وِلایَتِ عَلی – لِتَذکِرَةٍ لِلمُتَقیین، بحارالانوار ج24،ص337،ان ولایت علی – لتذکرة للعالمین ج36،ص103.
[26] .لا یقبل الله لاحد عملاً الا بولایتهما بحار الانوار ج7،ص306.لا اقبل عمل عامل منهم الا بولایته بحار الانوار ج68،ص8.
[27] .سوره لیل آیه 17
.[28] .عن جابر بن یزید عن ابی عبالله (ع) فی قول الله عزوجل (وَالیلَ اذا یَغشی ) قال (ع) دوله ابلیس الی یوم القیامة و هو یوم قیام القائم (وَاَلنهارِ إذا تَجَّلی)،و هو القائم اذا قام .... 0وَإن لَنا لَلاخرَةَ وَ الاولی فَأنذَرُتُکم ناراً تَلَظّی) و قال (ع): هو القائم اذا قام بالغضب ویقبل من کل الف تسع مائة و تسغة وتسعین. لا یصلا ها الا الا تشقی قال (ع) : هو عدو آل محمد (ع) . و (سَیَنجَبُها اَلاَتقی) قال (ع) : ذاک امیر المومنین (ع) و شیعته امام صادق (ع) فرمودند وَالیلَ اذا یَغشی قسم به شب در آن هنگام که (جهان را بپوشاند)، (منظور) دولت ابلیس است که تا روز قیامت است ،وآن، روز قیام قائم (عج) است(وَاَلنهارِ إذا تَجَّلی)، (و قسم به روز هنگامی که تجلی کند) آن (نهار) قائم (عج) است زمانی که قیام می کند ... 0وَإن لَنا لَلاخرَةَ وَ الاولی فَأنذَرُتُکم ناراً تَلَظّی) (و همانا آخرت و دنیا از آن ماست و من شما را از آتشی که زبانه می کشد ، بیم می دهم)، (منظور از ) آن قائم (عج) است زمانی که خشمگین (در برابر دشمنان اهل بیت (ع) قیام می کند و از هر هزار نفر انان 999 را می کشد(لا یصلا ها الا الا تشقی ) (کسی جزء بد بخترین مردم وارد آن نمی شود )،( منظور از ) آن دشمن آل محمد (ع) است (سَیَنجَبُها اَلاَتقی) (وبه زودی با تقوا ترین مردم از آن دور داشته می شود) ، ( منظور از) ان امیر المومنیین (ع) وشیعیان ایشان است ،تاویل الآیات الظاهر ص780،/بحارالانوار ج24،ص398 باب67.
[29] .عبادالله اوصیکم بتقوی الله .. فان التقوی فی الیوم الحرز و الجنة و فی غدٍ الطریق الی الجنة.. ...
ای بندگان خدا ! شما را به تقوای خدا سفارش می کنم ... همانا امروز تقوا، سپر و حفاظ و فردا راه رسیدن به بهشت...


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: امام زمان(عج) تقوا, تقواي حضرت مهدي, حضرت مهدي(عج), تقواي مهدوي(عج),
آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 آبان 1391 مرداد 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391